Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco
Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Bierzmy przykład z najlepszych!

Pan Profesor Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, udowadnia, że można prowadzić zdrowy tryb życia, mimo braku czasu i nadmiaru obowiązków. Na temat nawyków – swoich i zarazem ogółu Polaków – opowiada w wywiadzie dla Serwisu Zdrowie.

Pan Profesor spożywa przynajmniej 5 posiłków dziennie. Dzień zaczyna od śniadania, czyli najczęściej ciepłej owsianki. Jego posiłki opierają się przede wszystkim na domowej kuchni, a w pracy ma zawsze pod ręką zdrowe przekąski, takie jak orzechy czy obrane i pokrojone warzywa. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Pan Profesor jest także aktywny fizycznie. Codziennie biega, a oprócz tego regularnie pływa i gra w tenisa.

Od dawna wiadomo, że wśród czynników powodujących wiele chorób, obok zbyt niskiej aktywności fizycznej, używek i czynników środowiskowych, jest zły sposób odżywiania. Co więcej, jeśli wykluczymy choroby uwarunkowane genetycznie, to właściwie cała reszta, w większym lub mniejszym stopniu, jest dietozależna, a osoby niedbające o siebie, które dożywają sędziwego wieku w zdrowiu, będą wyjątkami.

Mimo że u Polaków obserwuje się poprawę nawyków żywieniowych, to wciąż, jako naród, nie odżywiamy się zdrowo. Na szczęście zmniejszyło się spożycie mięsa wieprzowego i wołowego oraz tłuszczów zwierzęcych, co bezpośrednio przekłada się na spadek zachorowań na nowotwory żołądka, trzustki i przełyku.

W Polskiej diecie brakuje ryb, orzechów, warzyw i owoców. Zbyt rzadko sięgamy po produkty zbożowe z pełnego przemiału, które są bogate w błonnik i witaminy z grupy B: pieczywo oraz makarony razowe, a także po tłuszcze roślinne, takie jak olej rzepakowy i oliwę z oliwek czy mleczne produkty fermentowane, m.in. jogurty i kefiry.

Pan Profesor zaleca osobom zdrowym korzystanie z wytycznych opracowanych przez zespół z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ). Zwraca uwagę na fakt, że wszelkiego rodzaju diety powinny być zarezerwowane dla osób chorych lub otyłych, a wprowadzanie specjalistycznych diet powinno zawsze odbywać się pod okiem specjalisty: lekarza lub dietetyka.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)