Chcesz wiedzieć więcej na temat nietolerancji pokarmowych?
MAMY COŚ DLA CIEBIE!
Kurs internetowy „Nietolerancje pokarmowe – diagnostyka i prowadzenie pacjenta”

Dołącz do grona kursantów i otrzymaj ZA DARMO e-booka pt.: „Nietolerancje pokarmowe IgG-zależne. By żywność przestała być „trucizną”, a zaczęła być lekarstwem”.

Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Dieta bezglutenowa – podstawy

W celiakii jedyną formą leczenia jest dieta bezglutenowa. W przypadku tej choroby jest ona bezwarunkowo konieczna, ale stosuje się ją także przy alergii na gluten i nieceliakalnej nadwrażliwości na gluten (ang. non-coeliac gluten sensitivity – NCGS). Jest też bardzo popularna wśród osób chcących zdrowo się odżywiać.

Początki na diecie bezglutenowej bywają trudne. Wydaje się, że gluten jest obecny tylko w 3 zbożach: pszenicy, życie i jęczmieniu. Ale przecież towarzyszą nam one niemal w każdym posiłku! Nie zapominajmy też o owsie, który jest bezglutenowy tylko teoretycznie (więcej informacji na ten temat w artykule Owies – właściwości. Dodatkowo, za sprawą technologii produkcji żywności, gluten jest obecny wszędzie, a dla osób chorych na celiakię zagrożenie stanowią nawet śladowe jego ilości. W jaki sposób gluten trafia do produktów bezglutenowych? Jest to między innymi skutek stosowania tych samych linii produkcyjnych. Poza tym gluten jest dobrym i tanim spulchniaczem, co powoduje, że jest dodawany właściwie do wszystkiego. Osoby, które są zmuszone wyeliminować gluten z diety, stoją więc przed ogromną zmianą w swoim życiu. Przed nimi droga do poznania alternatywnych zbóż oraz do przeorganizowania kuchni – posiłków bezglutenowych nie powinno się przygotowywać wraz z posiłkami glutenowymi. Dotyczy to korzystania między innymi z tych samych desek lub noży.

Na szczęście w sklepach znajdziemy coraz więcej żywności bezglutenowej. Można je podzielić na 2 kategorie. Pierwsza z nich to produkty naturalnie bezglutenowe. Jeśli w dodatku są opatrzone certyfikatem „Przekreślonego Kłosa”, oznacza to, że są także przebadane w tym kierunku i nie ma tutaj mowy o zanieczyszczeniu glutenem w trakcie produkcji. W supermarketach dostępne są nawet dość egzotyczne produkty, dotychczas niezbyt u nas popularne, które jak najbardziej polecam.

Drugą grupę stanowią produkty, które mają imitować znane nam glutenowe przysmaki. Są to produkty dozwolone na diecie bezglutenowej, jednak trzeba pamiętać, że smak i konsystencję podobną do tradycyjnej potrawy uzyskano dzięki zwiększeniu ilości chemii. Są to więc produkty, które mogą mieć większą kaloryczność, zawierać więcej sztucznych dodatków lub cukrów prostych. Jest to żywność specjalistyczna i na pewno nie polecam jej na co dzień osobom, które są na diecie bezglutenowej z wyboru. Osoby chore na celiakię także powinny stosować ten rodzaj żywności bezglutenowej tylko od czasu do czasu, przede wszystkim z powodu chęci powrotu do ulubionych smaków z przeszłości.

Czy będę mieć co jeść na diecie bezglutenowej?

Rzeczywiście, na początku może Ci się wydawać, że nic nie możesz jeść, ale to tylko pozory. Zbóż naturalnie bezglutenowych jest naprawdę sporo. Większość osób po jakimś czasie uświadomi sobie, że odkąd przeszli na dietę bezglutenową, ich codzienne posiłki są bardziej urozmaicone i różnorodne, a wcześniejsza dieta była monotonna i właściwie codziennie jedli ten sam chleb. W kolejnych wpisach będę przybliżać charakterystykę wszystkich zbóż, zarówno glutenowych, jak i bezglutenowych, bardziej i mniej znanych w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)