Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco
Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Jeden z makroelementów – potas

Rola potasu

Potas jest głównym kationem wewnątrzkomórkowym. Dzięki niemu możliwe jest przesyłanie impulsów nerwowych, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej, kontrola skurczu mięśni szkieletowych. Uczestniczy on także w przemianie węglowodanowej i w syntezie białka. Ponadto bierze udział w wielu reakcjach enzymatycznych. Średnie dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi ok. 3 g (najwięcej z wszystkich makroskładników!). Tabelę z normami w podziale na grupy wiekowe znajdziesz tutaj:

Niedobór potasu

Niedobór potasu, inaczej hipokaliemię, definiujemy jako spadek stężenia jonów potasowych we krwi poniżej 3,50 mmol/l.

Jeżeli stosujemy się do zasad racjonalnego żywienia i jesteśmy osobami zdrowymi, niedobory potasu nam nie grożą. Wynikają one przede wszystkim z chorób, w których dochodzi do wyniszczenia organizmu, a także mogą być skutkiem biegunek, nadmiernej potliwości, głodówek czy nadużywania środków moczopędnych. Zbyt niska podaż potasu jest przyczyną gromadzenia się kwasu mlekowego i pirogronowego w tkankach i zakwaszenia organizmu. Niedobór potasu może być stanem zagrożenia życia, ponieważ powoduje osłabienie utleniania komórkowego, co z kolei wpływa na jakość pobudliwości nerwów i kurczliwości mięśni, w tym sercowego. To może prowadzić do arytmii, a w następstwie do zatrzymania czynności serca.

Nadmiar potasu

Jeśli przyjmiemy zbyt dużą ilość potasu z pożywieniem, nasz układ wydalniczy doskonale sobie z nim poradzi, usuwając go wraz z moczem. W jakichś 5–10% pomoże mu także układ pokarmowy, pozbywając się nadmiaru potasu wraz z kałem. Jednak jeśli chorujemy na niewydolność nerek lub nadnerczy (czyli tzw. chorobę Addisona), może dojść do hiperkaliemii. Dawka toksyczna, która spowoduje zatrucie organizmu i zatrzymanie akcji serca, to ok. 18 g potasu na dzień.

Źródła potasu

Potas jest szeroko rozpowszechniony w produktach spożywczych, które są stałym elementem zdrowej diety człowieka. Bogate w ten pierwiastek są przede wszystkim warzywa i owoce. W czołówce wymienić można ziemniaki, brukselkę, szczaw, a z owoców – czarne porzeczki i banany. Dobrym źródłem potasu są także migdały, drób oraz nasiona suche roślin strączkowych. Jego dużą ilość znajdziemy także w produktach zbożowych: w pieczywie razowym, kaszy gryczanej. Braki potasu w diecie mogą być z kolei spowodowane spożywaniem dużej ilości żywności przetworzonej.

Piśmiennictwo:
Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa 2004.
Kropka B.: Pokonaj alergię. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Rodzina, Skoczów 2017.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)