Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco
Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

 

Jeden z mikroelementów – miedź

 

Rola miedzi

Najważniejszą funkcją miedzi w organizmie jest regulacja gospodarki żelazowej. Dzięki temu pierwiastkowi dochodzi do produkcji hemoglobiny, a co za tym idzie – do wytwarzania krwinek czerwonych, co z kolei warunkuje oddychanie. Miedź jest odpowiedzialna za uwalnianie zapasów żelaza z wątroby. Oprócz tego jest niezbędna do wytwarzania tkanki kostnej i łącznej. Stanowi składnik wielu enzymów, które biorą udział m.in. w metabolizmie tkanki nerwowej. Dzienne zapotrzebowanie na miedź znajdziesz w Tabeli składników odżywczych.

 

Niedobór miedzi

Do niedoborów miedzi dochodzi bardzo rzadko – przede wszystkim w wyniku niedożywienia i w przebiegu przewlekłych chorób układu pokarmowego. Najczęściej deficyt tego pierwiastka towarzyszy niedoborom żelaza, co wynika z funkcji enzymu zależnego od miedzi, czyli tzw. ceruloplazminy. Możliwa jest także niedokrwistość wynikająca z niedoboru miedzi, ale mechanizm powstawania tej anemii nie jest do końca poznany.

 

Nadmiar miedzi

Zbyt duża ilość miedzi w organizmie nie wynika ze spożywania wielu produktów bogatych w ten mikroelement, ale z dość rzadkiej choroby genetycznej, tzw. choroby Wilsona, w której dochodzi do nadmiernego gromadzenia się miedzi w wątrobie, mózgu i nerkach, co prowadzi do zmian degeneracyjnych.

 

Źródła miedzi

Najlepszym źródłem miedzi są nerki cielęce, których 100 g zawiera 5,5 mg tego pierwiastka. Inne podroby i rodzaje mięsa także charakteryzują się dużą zawartością tego mikroelementu. Bogate w miedź są także ostrygi, zawierające 1,58 mg miedzi w 100 g. Z produktów zbożowych poleca się artykuły pełnoziarniste. Szczególnie wysoką zawartością tego składnika mineralnego odznacza się kakao, w którego 100 g mieści się aż 3,71 mg miedzi. Duży udział w dostarczaniu tego składnika mineralnego mają także nasiona roślin oleistych i orzechy oraz suszone morele. Trzeba jednak pamiętać, że zawartość miedzi w produktach zależy od obecności tego składnika w glebie.

 

Co ciekawe, wątroba płodu gromadzi zapas miedzi w czasie trwania ciąży, ponieważ jedyny pokarm noworodków – mleko, zawiera znikome ilości tego pierwiastka.

W przeciwieństwie do żelaza, obecność produktów bogatych w witaminę C zmniejsza przyswajalność miedzi, która waha się od 35 do 70%.

 

Piśmiennictwo:

  1. Ciborowska H., Rudnicka A.: Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa 2004.
  2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

Zdjęcia: https://www.freepik.com/index.php?goto=74&idfoto=1144681&term=liver

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)