Chcesz wiedzieć więcej na temat diagnostyki celiakii i diety bezglutenowej?
MAMY COŚ DLA CIEBIE!
Kurs internetowy „Celiakia – diagnostyka i prowadzenie pacjenta”

Dołącz do grona kursantów i otrzymaj ZA DARMO e-booka pt.:”Celiakia i dieta bezglutenowa” i zyskaj CERTYFIKAT Dietetyka Przyjaznego Osobom Chorym na Celiakię.

Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Jeden z mikroelementów – selen

O selenie mówi się mało, a jego poziom w surowicy krwi jest badany bardzo rzadko. Niesłusznie, bo wielu Polaków boryka się z następstwami niedoboru selenu. Wynika to z faktu, że ilość selenu w pożywieniu ściśle zależy od jego ilości w glebie, a polskie ziemie są ubogie w ten pierwiastek.

Minął ponad wiek od odkrycia selenu do potwierdzenia jego dobroczynnego wpływu na organizm. Wcześniej uważano, że należy on do pierwiastków toksycznych. Rzeczywiście, dostarczany w dużych dawkach może zaszkodzić. Dochodzi do tego przede wszystkim w tych rejonach świata, w których gleba jest bogata w selen, np. w krajach Ameryki Południowej. Bardzo niską zawartość tego pierwiastka w glebie notuje się natomiast na terenie Chin.

Właściwości selenu

Największa zasługa tego mikroelementu to silne działanie antyoksydacyjne, które polega na eliminacji szkodliwych wolnych rodników, dzięki czemu działa on przeciwstarzeniowo. Odpowiednia dawka selenu jest konieczna przede wszystkim panom, ponieważ poprawia jakość nasienia – ma pozytywny wpływ na sprawność i szybkość poruszania się plemników. Selen jest również niezbędny do metabolizmu hormonów tarczycy. Poprawę widzi się przede wszystkim w chorobie Gravesa-Basedowa – regularne spożywane selenu zmniejsza wytrzeszcz oczu.

Niedobór selenu

Zbyt mała ilość selenu może przyczyniać się do rozwoju chorób nowotworowych, głównie raka płuc, jelita grubego, trzustki, żołądka, piersi i prostaty. Znamienny jest fakt, że także nadmiar tego pierwiastka może prowadzić do zmian nowotworowych. Według badań naukowych zbyt niski poziom selenu jest charakterystyczny dla osób z zaćmą. Niedobory tego mikroskładnika występują też u osób z obniżoną odpornością, np. chorych na AIDS, z depresją, a także w chorobach naczyń krwionośnych, ostrym zapaleniu trzustki, fenyloketonurii, mukowiscydozie, reumatoidalnym zapaleniu stawów, retinopatii, niewydolności nerek oraz w chorobach immunologicznych. Niedobór tego mikroelementu wiąże się także z dysfunkcją tarczycy. Dzieci urodzone przez matki z niedoborem selenu i jodu są bardziej narażone na kretynizm – wrodzoną chorobę powodującą niedorozwój umysłowy i fizyczny.

Najczęstszą przyczyną niedoboru selenu jest dostarczanie zbyt małej ilości tego składnika wraz z pożywieniem. Innym powodem są ciężkie zaburzenia wchłaniania substancji odżywczych z przewodu pokarmowego, a także żywienie pozajelitowe i stany po usunięciu dużych części jelita cienkiego.

Źródło selenu

Jakie produkty są bogate w selen? Na czele listy znajdują się orzechy brazylijskie, bo wystarczy spożyć jeden dziennie, by zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na ten mikroelement. Do dobrych źródeł zaliczymy także łososia i owoce morza oraz produkty z wieprzowiny, które zawierają skórę, takie jak pasztet i parówki. Selen znajduje się również w jajkach oraz owocach, takich jak śliwki i gruszki, a także w suszonej żurawinie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)