Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Kwas foliowy – niezbędny nie tylko przyszłej mamie

Według statystyk w Polsce nawet 60% ciąż jest nieplanowanych, a niedobory folianów są powszechne. Z tych względów wszystkim kobietom w wieku rozrodczym zaleca się suplementację 400 µg kwasu foliowego (czyli syntetycznej witaminy B9) na dobę. Optymalnym rozwiązaniem jest stosowanie suplementacji 6 miesięcy przed zapłodnieniem, ponieważ cewa nerwowa płodu rozwija się w 4.–5. tygodniu ciąży, czyli w momencie, kiedy część przyszłych mam nie jest świadoma swojego odmiennego stanu. Oczywiście reszta społeczeństwa także potrzebuje folianów. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, przede wszystkim układu nerwowego oraz krwiotwórczego. Bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, a więc DNA – naszego materiału genetycznego. Dzięki kwasowi foliowemu powstają dwa neuroprzekaźniki: noradrenalina i serotonina.

Niedobór kwasu foliowego w organizmie może prowadzić do anemii, a także zaburzeń degeneracyjnych. Innymi następstwami deficytu witaminy B9 są choroby układu krążenia, osteoporoza i nowotwory.

Różnica między kwasem foliowym a folianami

Kwas foliowy to nazwa syntetycznej witaminy B9, z kolei foliany to naturalna forma witaminy B9 dostępna w wielu produktach spożywczych. Obie formy wymagają przekształcenia w organizmie do formy czynnej, w przypadku kwasu foliowego proces ten zachodzi w wątrobie, a w przypadku  folianów w jelicie cienkim. Choć przez wiele lat uważano inaczej, syntetyczny kwas foliowy jest wchłaniany dużo lepiej niż foliany dostarczane wraz z dietą.

Źródła folianów

Warto zaopatrzyć się także w naturalne źródła tej witaminy. Nazwa „foliany” pochodzi od łacińskiego słowa folium, które oznacza „liść”, a to wskazuje, że kwas foliowy znajdziemy w warzywach liściastych, w jarmużu, szpinaku i brokułach, oraz kapustnych, m.in. w brukselce i kapuście włoskiej. Świetnym źródłem folianów jest także nać pietruszki i szparagi. Warto polubić też pomarańcze, zarówno w całości, jak i w postaci soku. Kwas foliowy znajdziemy również w nasionach suchych roślin strączkowych, przede wszystkim w grochu.

Zaburzenia metabolizmu folianów

U niektórych osób pojawiają się zaburzenia w metabolizmie kwasu foliowego do przyswajalnej postaci. W takim wypadku kwas foliowy, mimo że suplementowany zgodnie z rekomendacjami, nie będzie dobrze przyswajany, a więc organizm nie odniesie korzyści z jego dostarczania. Ta mutacja wywołuje symptomy choroby zakrzepowo-zatorowej, objawia się również wysokim poziomem homocysteiny we krwi. Badaniem, które wskaże, czy ten problem dotyczy także Ciebie, jest badanie genetyczne w kierunku polimorfizmu genu MTHFR w miejscach: C677T lub A1298C. Badanie to możesz wykonać m.in. w laboratorium genetycznym EUROIMMUN DNA, i to bez wychodzenia z domu.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne w rekomendacjach z 2017 r. zwraca uwagę na to, że w przypadku kobiet z wariantami C667T i A1298C genu MTHFR bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnymi folianami niż zwykłym kwasem foliowym. Z tego względu warto wiedzieć, czy jesteśmy posiadaczamy tego polimofizmu.

Zapisz się na newsletter