Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Maliny – właściwości

Maliny należą do dość nietrwałych owoców deserowych. Najwięcej witamin i minerałów mają w sobie te dojrzałe i świeżo zerwane. Są łatwe w uprawie i warto zjadać je zaraz po zerwaniu, dlatego zachęcamy do hodowania własnych krzaków. W Polsce najwięcej malin uprawianych jest na Lubelszczyźnie, a dzikie krzaki rosną właściwie w całej Europie.

Owoce te bardzo dobrze łączą się z produktami mlecznymi, takimi jak mleko, śmietana, jogurt czy kefir. Oprócz tego są wykorzystywane do produkcji wszelkiego rodzaju deserów, tortów, galaretek, kompotów, musów, mrożonek, a także wyrobów spirytusowych, takich jak nalewki i likiery. Z suszonych liści malin produkuje się herbaty, które mają właściwości przeciwzakrzepowe.

Maliny są cennym owocem nie tylko z powodu smaku, ale także ich zdrowotnych właściwości. Zasada jest taka, że im ciemniejszy kolor owocu, tym więcej składników odżywczych, ale, jak widać na naszej stronie głównej, mogą one przybierać różne barwy – od białych, poprzez żółte aż do klasycznego malinowego różu. Nie bez powodu nasze babcie trzymają słoiczek soku lub kompotu z malin na wypadek przeziębień. To nie tylko ludowe wierzenia. Maliny zawierają salicylany, czyli działają podobnie do aspiryny: przeciwgorączkowo i przeciwbólowo oraz stosowane są jako środek wypotny, który w gorączce obniży temperaturę ciała. Sprawdzą się także jako środek rozkurczowy w przypadku bólów menstruacyjnych.

Są to owoce bardzo niskokaloryczne, dlatego poleca się je osobom będącym na diecie. Malinom trudno się oprzeć, ale nawet jeśli zjemy cały pojemnik, czyli 250 g, to na sumieniu będziemy mieli nieco ponad 100 kcal, czyli rzeczywiście niewiele. W tych kaloriach jest jednak sporo cennych dla naszego zdrowia wartości odżywczych.

Maliny zawierają bardzo duże ilości witaminy C, która jest antyoksydantem, co oznacza, że walczy z wolnymi rodnikami, dzięki czemu opóźnia procesy starzenia się komórek oraz zapobiega procesom nowotworowym. Wspomaga także wspomniane wcześniej salicylany w walce z przeziębieniami. Maliny są również dobrym źródłem witaminy K, która odpowiada za procesy krzepnięcia.

Kolejne bogactwo, jakie niosą z sobą te owoce, to niezwykle duża ilość błonnika pokarmowego (6,5 g na 100 kcal). Błonnik odpowiada za prawidłowe wypróżnianie oraz zwiększa uczucie sytości, co pomaga w walce z otyłością. Działa także jak swego rodzaju miotła, która przechodząc przez nasze jelita, zabiera z sobą wszystkie brudy i toksyny zalegające w przewodzie pokarmowym.

Ze składników mineralnych występujących w dość dużej ilości w malinach wymienić można magnez, a także potas i wapń. Magnez poprawia koncentrację oraz działa pozytywnie na nasze mięśnie. Potas odpowiada za regulowanie gospodarki wodnej, kontroluje ciśnienie krwi i pracę nerek. Wapń z kolei korzystnie wpływa na mineralizację kości, zapobiegając osteoporozie.

Maliny są bogactwem składników aktywnych, które mogą mieć kluczowe znaczenie w utrzymaniu zdrowia u ludzi. Polifenole w malinach działają przede wszystkim przeciwzapalnie i zwiększają naszą wrażliwość na insulinę. Są więc dobrym narzędziem w walce zarówno z cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, jak i zespołem metabolicznym. Badania dowodzą, że regularne spożywanie malin u osób otyłych lub z ubogą dietą pozytywnie wpływa na zdrowie poprzez poprawę parametrów sercowo-naczyniowych oraz pracy mózgu, co może przyczynić się do opóźnienia rozwoju takich schorzeń, jak choroba Alzheimera. Maliny są też źródłem luteiny i zeoksantyny, czyli antyoksydantów odpowiedzialnych za dobry wzrok.

Przemysł farmaceutyczny bardzo uważnie przygląda się także innym składnikom aktywnym zawartym w malinach, m.in. ketonom malinowym, którym zawdzięczamy aromat malin. Przypisuje się im niezwykle skuteczne właściwości odchudzające i obniżające stężenie parametrów lipidowych we krwi. Na rynku jest dostępnych wiele preparatów zawierających w swoim składzie ten czynnik bioaktywny, jednak wciąż wymagane jest przeprowadzenie większej liczby badań na ten temat.

Czym je zastąpić? Sezon na te pyszne owoce jest bardzo krótki i warto z ich bogactwa korzystać, jeśli jednak musimy wyeliminować maliny z naszej diety, z pomocą przyjdą nam truskawkami oraz inne owoce jagodowe, takie jak jeżyny, borówki amerykańskie oraz leśne jagody.

Piśmiennictwo:

  1. Burton-Freeman B. et al., Red Raspberries and Their Bioactive Polyphenols: Cardiometabolic and Neuronal Health Links, Adv Nutr 2016; 7: 44–65.
  2. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)