Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Nasiona – właściwości

Nasiona są drugą obok orzechów grupą produktów o dużej gęstości energetycznej i wielu składnikach odżywczych. Warto sięgać po różne nasiona, ponieważ poszczególne ich rodzaje charakteryzują się nieco innymi wartościami odżywczymi. A wybór jest spory i każdy znajdzie coś dla siebie.

Nasiona dostępne w polskich sklepach:

Pestki dyni są ważne przede wszystkim ze względu na zawartość żelaza i magnezu, a także witaminy E.

Nasiona sezamu to świetne źródło żelaza. Polacy rzadko po nie sięgają, najczęściej można je spotkać w kuchni azjatyckiej.

Nasiona maku są najlepszym pozanabiałowym źródłem wapnia.

Pestki słonecznika dostarczą nam miedzi, selenu i witaminy E.

Siemię lniane to świetny sposób na przemycenie do codziennej diety kwasów omega-3. To polskie superfood w polskiej cenie. Sprawdzi się także jako kosmetyk w formie maski na włosy i na twarz.

Nasiona chia – ostatni krzyk mody – również zaliczamy do superfood. Zawierają one mnóstwo cennych składników, m.in. wapń i kwasy omega-3.

Powinno się kupować te produkty bez zbędnych dodatków, takich jak np. sól. Słonecznikiem warto zajadać się przede wszystkim w sezonie letnim, kiedy można kupić cały kwiatostan słonecznika pełen świeżych nasion. Mamy wtedy pewność, że nie są one zjełczałe, a dzięki powolnemu ich łuskaniu nie zjemy ich zbyt wiele.

Pamiętaj, że najwięcej smaku i aromatu uzyskasz dzięki prażeniu nasion. Wystarczy wrzucić je na rozgrzaną patelnię, a następnie podgrzewać kilka minut na małym ogniu, co chwilę mieszając. Ziarna łatwo się przypalają i mają wtedy gorzki smak. Według niektórych badań zarówno orzechy, jak i nasiona powinno się moczyć przed konsumpcją, dzięki czemu uzyskuje się lepiej przyswajalne składniki odżywcze, i to w maksymalnej ilości. Moczenie ma na celu pozbycie się inhibitorów enzymów, których zadaniem jest ochrona nasion przed kiełkowaniem.

Jak widać, zarówno orzechy jak i nasiona są świetnym pomysłem na zdrową przekąskę. W zależności od rodzaju dzięki tym produktom możemy uzupełnić wiele witamin i minerałów w diecie.

Designed by Freepik

Zapisz się na newsletter