Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco
Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Orzechy – właściwości

Mamy do wyboru różne rodzaje orzechów. Wspólną ich cechą jest bardzo duża kaloryczność, wynikająca z wysokiej zawartości tłuszczy. Na szczęście są to w większości tłuszcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Należą do grupy tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich najważniejszym działaniem jest obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Według amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (ang. Food and Drug Administration, FDA) odpowiednia dawka orzechów w diecie to 40 g na dzień. Zmniejsza się dzięki temu ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Zaletą orzechów jest także wysokiej jakości białko. Orzechy charakteryzują się dużą zawartością witamin z grupy B oraz witaminy E, która ma doskonałe warunki do wchłonięcia się w obecności tłuszczy. Orzechy zawierają także znaczne ilości błonnika oraz makro- i mikroelementów, takich jak cynk i magnez.

Dla zachowania zdrowia warto sięgać po różne orzechy, bo oprócz różnic w smaku mają także nieco inne właściwości. Czy wiesz, które mają najwięcej selenu, a które żelaza?

Najczęściej spotykane orzechy:

Orzechy włoskie zawierają bardzo dużo kwasu foliowego (polecane są dla kobiet planujących ciążę) i aż 15% pełnowartościowego białka, które jest ważnym elementem diety wegetariańskiej.

Orzechy brazylijskie zawierają bardzo dużo selenu. Wystarczy jeden, aby pokryć całe dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement.

Orzechy makadamia mają najwyższą zawartość tłuszczu wśród wszystkich orzechów (bardzo szybko jełczeją).

Pistacje są bogate w luteinę, dzięki czemu zapobiegają zwyrodnieniom plamki żółtej.

Orzechy pekan, bardzo podobne do orzechów włoskich, zawierają znaczne ilości cynku.

Migdały zawierają najwięcej witaminy E, zwanej witaminą młodości, która opóźnia procesy starzenia.

Kokosy jako jedyne zawierają dużą ilość kwasów nasyconych, a więc nie będą wpływały tak korzystnie na gospodarkę lipidową jak inne orzechy.

Orzechy laskowe charakteryzują się bardzo niskim indeksem glikemicznym i bardzo dużą zawartością witaminy E.

Nerkowce zawierają bardzo dużo żelaza, które jest niezbędne do syntezy krwi i profilaktyki anemii.

Orzechy arachidowe nie są de facto orzechami, ale nasionami rośliny strączkowej. Bywają bardzo silnym alergenem. Na ich zjedzenie osoby uczulone mogą reagować nawet wstrząsem anafilaktycznym, który jest stanem zagrożenia życia. Więcej o natychmiastowej alergii IgE-zależnej przeczytasz tutaj:

Warto sięgać po różne rodzaje orzechów, dzięki czemu nasza dieta będzie zbilansowana. Pamiętajmy jednak, by wybierać wersje nieprażone i niesolone. Najwięcej wartości odżywczej mają te kupione w łupinach – będą bardziej świeże, a dzięki obieraniu nie zjemy ich zbyt dużo naraz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)