Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Sałata masłowa – właściwości

Sałata masłowa jest pochodną dzikiej odmiany wywodzącej się z Indii, Iranu i Azji Mniejszej. Już w IV i V wieku p.n.e. sałatę uprawiano m.in. w Rzymie, Grecji czy starożytnym Egipcie. W Polsce możemy się nią cieszyć dzięki królowej Bonie, która sprowadziła ją na początku XVI w. Obecnie jest to jedno z najczęściej kupowanych warzyw w naszym kraju.

Sałata zdobyła popularność dzięki swej charakterystycznej, delikatnej strukturze, która idealnie komponuje się z wszelkimi dodatkami zarówno mięsnymi jak i jarskimi.  Zielony kolor liści wywołany jest obecnością chlorofilu, który pomaga zwalczać wolne rodniki i ma pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Najwięcej chlorofilu zawierają ciemnozielone, zewnętrzne liście, które niestety odrzucamy najczęściej. Dobroczynne przeciwutleniacze zawarte w sałacie to luteinazeaksantyna, które zwalczają stres oksydacyjny. Właściwości przeciwnowotworowe wynikają z obecności indoli. Sałata stanowi dobre źródło witamin takich jak:

  • Prowitaminy A (beta-karotenu) – wspomaga prawidłowe widzenie (192 μg/100 g)
  • Witaminy K – reguluje poziom wapnia w organizmie i bierze udział w procesie krzepnięcia krwi
  • Witamin z grupy B – wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
  • Witaminy C – podnosi odporność organizmu (13 mg/100 g)

oraz minerałów: potasu, jodu, wapnia, fosforu, magnezuczy manganu.

Dodatek sałaty do posiłków pomaga w walce z osteoporozą i niedokrwistością wynikającą z niedoboru żelaza. Jest to również wspaniałe źródło flawonoidów, rozpuszczalnych w wodzie cząsteczek polifenolowych, które działają przeciwutleniająco, zapobiegając nowotworom. Jest to warzywo szczególnie rekomendowane kobietom w ciąży, ponieważ zawiera foliany, które zapobiegają powstawaniu uszkodzeniom cewy nerwowej płodu.

Skrócona tabela wartości odżywczych (na 100 g produktu):

Wartość energetyczna: 68 kJ/16 kcal
Woda: 94,5 g
Białko: 1,4 g
Tłuszcz: 0,2 g
Węglowodany ogółem: 2,9 g

 

Źródło:

  1. https://oureverydaylife.com/nutritional-benefits-of-butter-leaf-lettuce-12566036.html
  2. https://www.livestrong.com/article/274293-how-to-cut-lettuce-for-lettuce-wraps/
  3. Kunachowicz H., Przygoda B. Nadolna I.,Iwanow K., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, 2018, Warszawa, s. 511.

 

Zdjęcia:

https://pixabay.com/pl/sa%C5%82ata-sa%C5%82atka-warzyw-zdrowy-2716575/