Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Wieprzowina – właściwości

Wieprzowina króluje na wielu polskich stołach. Jesteśmy narodem, dla którego kotlet schabowy to kultowy posiłek, kojarzący się z niedzielnym obiadem. Jest to rodzaj mięsa, po który sięgamy najczęściej: według danych GUS rocznie jemy ok. 71 kg mięsa, z czego ponad połowa, bo aż 38 kg, to wieprzowina. Od jakiegoś czasu demonizuje się mięso wieprzowe, wmawiając nam, że powinniśmy zrezygnować z tego tłustego i bezwartościowego produktu. Należy mieć jednak na uwadze, że dane odnośnie wartości odżywczej wieprzowiny nie są już aktualne. W ciągu ostatnich 20 lat całkowicie zmienił się sposób hodowli trzody chlewnej, co spowodowało, że dostępne na rynku elementy tuszy wieprzowej zawierają znacznie większą ilość dobrej jakości białka przy mniejszej zawartości tłuszczu, zarówno widocznego, jak i śródmięsnego, który jest dla nas niewidoczny. Wynika to z lepszego żywienia i utrzymania hodowli zgodnie z wymogami dobrostanu.

Wieprzowina kontra inne rodzaje mięs

Wieprzowina kojarzy się powszechnie z mięsem bogatym w cholesterol, nie jest to jednak prawda, bo w porównaniu z mięsem drobiowym zawiera go znacznie mniej. Zawartość cholesterolu jest podobna we wszystkich częściach tuszy wieprzowej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę kaloryczność, to chude mięsa wieprzowe, takie jak szynka (118 kcal/100 g produktu) i schab (152 kcal/100 g produktu), są bardzo konkurencyjne np. dla tuszki kurczaka (157 kcal/100 g produktu).

W porównaniu z mięsem drobiowym wieprzowina, pomimo niższej całkowitej zawartości ważnych dla zdrowia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), charakteryzuje się znacznie korzystniejszą proporcją kwasów omega-6 i omega-3, co pomaga w profilaktyce chorób układu krążenia. Zawartość tłuszczu w mięsie wieprzowym różni się w zależności od części.

Wieprzowina i jej wartości odżywcze

Szynka, polędwica i schab to mięsa bardzo chude. Oczywiście jeśli liczycie kalorie, po słoninę, boczek i podgardle powinniście sięgać jedynie okazjonalnie. Obecność tłuszczu sprawia, że wieprzowina jest cennym źródłem witaminy E. Im większa mięsność, tym więcej witaminy B1 a także witaminy B6 (przede wszystkim w karkówce). Wieprzowina zawiera również spore ilości cynku, który wpływa na wygląd skóry i paznokci. Mięso wieprzowe to dobry wybór w przypadku osób z nadciśnieniem tętniczym, ponieważ zawartość sodu w wieprzowinie jest niższa niż w mięsie drobiowym i wołowym.

Żelazo

Głównym powodem, dla którego powinniśmy sięgać po mięso wieprzowe, jest bardzo duża zawartość łatwo przyswajalnego żelaza. Należy pamiętać, że żelazo z mięsa ma o wiele lepszą przyswajalność (20–50%) niż to z produktów pochodzenia roślinnego (1–8%). Najwięcej żelaza znajduje się w wątróbce, ale bogata w nie jest także karkówka, która zawiera dwa razy więcej żelaza niż szpinak.

Jeżeli jesteście zainteresowani tym tematem, to polecamy lekturę obszernej pracy z 2015 r. pod redakcją dr. inż. Tadeusza Blicharskiego Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)