Chcesz wiedzieć więcej na temat nietolerancji pokarmowych?
MAMY COŚ DLA CIEBIE!
Kurs internetowy „Nietolerancje pokarmowe – diagnostyka i prowadzenie pacjenta”

Dołącz do grona kursantów i otrzymaj ZA DARMO e-booka pt.: „Nietolerancje pokarmowe IgG-zależne. By żywność przestała być „trucizną”, a zaczęła być lekarstwem”.

Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

brukselka

Brukselka – właściwości

Brukselka, która wyglądem przypomina miniaturową kapustę, ma wiele cennych składników odżywczych oraz ważnych dla naszego zdrowia właściwości. Warzywo to pochodzi z Belgii. Pierwsze uprawy znajdowały się w okolicach Brukseli, stąd też wzięła się jego nazwa. Czym jest i jakie są właściwości brukselki?

Kapusta brukselska, zwyczajowo zwana brukselką, powstała prawdopodobnie ze skrzyżowania jarmużu i kapusty głowiastej. Zbiory brukselki prowadzi się jesienią i zimą. Na jednej roślinie wyrasta do  70 główek liściowych. Podczas kupna należy wybierać brukselkę o intensywnie zielonym kolorze i zwartych, mocnych główkach, a unikać zwiędłych, pożółkłych liści. Bardziej delikatne i aromatyczne są mniejsze brukselki. Aby wszystkie ugotowały się równocześnie, należy wybrać główki o podobnej wielkości.

Mimo że brukselka to jeden z koszmarów dzieciństwa, jest ona prawdziwą bombą witaminową i odżywczą. Jak większość warzyw kapusta brukselska zawiera bardzo mało tłuszczu, jest natomiast bogata w białko, które stanowi ponad jedną czwartą znajdujących się w niej kalorii. Do zalet brukselki należy także jej niska kaloryczność. 100 g nieosolonej, ugotowanej brukselki ma śladowe ilości tłuszczu i tylko 28 kalorii! Co ciekawe, ta sama ilość brukselki zawiera aż 2 g białka. Nie jest ono jednak pełnowartościowe, gdyż brakuje w nim kilku aminokwasów niezbędnych dla człowieka, warto więc spożywać brukselkę np. w połączeniu z produktami zbożowymi (makaronem, brązowym ryżem). Posiłek z dodatkiem tego warzywa zapewni nam uczucie sytości na długi czas, ale nie wpłynie na wzrost wagi.

Brukselka posiada dużą ilość wspomagającego trawienie błonnika. 100 g zawiera 2 g tej dobroczynnej substancji. Kobietom zaleca się spożycie 25 g błonnika dziennie, a mężczyznom 38 g. Warzywo to dostarcza także wielu wartościowych witamin i minerałów. Porcja brukselki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i wspomaga system immunologiczny. Brukselka to również źródło witamin A i K, które wpływają na poprawę jakości widzenia oraz wzmocnienie układu kostnego. Ponadto jest bogata w potas i wapń.

Kobiety ciężarne lub planujące ciążę powinny zwrócić szczególną uwagę na brukselkę ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego. Wspomaga on tworzenie się cewy nerwowej płodu i może zapobiec niektórym wadom wrodzonym, takim jak rozszczep kręgosłupa czy podniebienia. Kwas foliowy wpływa również na poziom homocysteiny, zmniejszając ryzyko chorób serca.

Brukselka, tak jak kapusta czy brokuł, należy do grupy warzyw kapustnych. Charakteryzują się one wyjątkowo wysokim poziomem przeciwutleniaczy, neutralizujących szkodliwe działanie wolnych rodników. Uważa się, że dzięki temu brukselka posiada właściwości antynowotworowe.

Aby zachować wszystkie składniki odżywcze i dobroczynne właściwości brukselki, należy pamiętać o odpowiednim jej przygotowaniu. Warzywo wrzucamy do wrzącej wody i gotujemy przez 2–3 minuty bez przykrycia, aby pozbyć się siarczanów, powodujących nieprzyjemny smak i zapach. Wprawdzie brukselkę można kupić w postaci mrożonki przez cały rok, ale najsmaczniejsza jest ta zebrana w okresie pierwszych przymrozków, które w naturalny sposób niwelują jej gorzki posmak. Sezon na świeżą brukselkę trwa w najlepsze, korzystajmy więc z dobrodziejstw matki natury!

 

Źródła:

  1. https://www.livestrong.com/article/512313-why-are-brussels-sprouts-nutritious/.
  2. http://healthyeating.sfgate.com/health-benefits-eating-brussels-sprouts-4461.html.
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/284765.php.

Zdjęcie: https://stocksnap.io/photo/SO2NJE9YD7

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)