Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco
Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

jabłka

Jabłka – właściwości

Jabłko to jeden z najbardziej popularnych i lubianych owoców w naszej diecie. Kojarzone jest z biblijną historią Adama i Ewy, gdyż na średniowiecznych i renesansowych obrazach to ono było zakazanym owocem, który pierwsza kobieta zerwała z drzewa poznania dobra i zła. Jakie są właściwości jabłek?

Tymczasem historia jabłek sięga nawet 6500 lat wstecz. Zajadali się nimi starożytni Grecy i Rzymianie. W tradycji nordyckiej przypisywano jabłku magiczne właściwości, twierdząc, że jest ono owocem wiecznej młodości. Nie odbiegało to daleko od prawdy, ponieważ dzięki wysokiej zawartości witamin i minerałów jabłko faktycznie wpływa na naszą witalność.

Jednym z głównych dobroczynnych właściwości jabłek jest witamina C, naturalny przeciwutleniacz, który zapobiega uszkodzeniom komórek. Ponadto witamina C mobilizuje nasz system odpornościowy do prawidłowego funkcjonowania i pomaga w zwalczaniu infekcji. Jabłka są także źródłem błonnika, który dba o perystaltykę oraz utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej jelit. Błonnik korzystnie wpływa również na poziom cukru we krwi, dlatego owoce te, szczególnie bardziej kwaśne odmiany, mogą być spożywane przez osoby chore na cukrzycę typu II. Wysoka zawartość błonnika oraz wody w tym owocu powoduje, że po jego spożyciu długo czujemy się nasyceni. Mimo to jabłko jest niskokaloryczne – jeden owoc zawiera ok. 95 kalorii! Co więcej, w jabłku znajdziemy komplet witamin z grupy B tiaminę, ryboflawinę oraz pirydoksynę, które w dużej mierze odpowiadają za rozwój i przetrwanie czerwonych krwinek oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Owoce te są źródłem polifenoli – związków mających działanie m.in. przeciwmiażdżycowe, antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwkrzepliwe. Właściwości antynowotworowe jabłek wynikają z obecności związków antyoksydacyjnych oraz przyspieszenia metabolizmu i wydalania kału, z którym organizm pozbywa się niektórych związków kancerogennych. Te niezwykłe owoce prawdopodobnie zapobiegają rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Związki zawarte w jabłku pomagają także w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i wpływają na szybszą przemianę materii, a tym samym spadek masy ciała. Stosowanie do potraw octu jabłkowego zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych.

Najbardziej wartościowe związki znajdują się w skórce, dlatego nie należy obierać jabłka przed jedzeniem. Są tam m.in. flawonoidy, błonnik oraz polifenole. Skórka nie wpływa na kaloryczność jabłka, a zawarte w niej substancje dodatkowo przyspieszają metabolizm.

Na półkach sklepowych czy straganach jest ogromny wybór jabłek. Które z nich zapewnią nam jak najlepsze wartości odżywcze? Wybierajmy zawsze owoce o jasnym kolorze, świeże i o zwartej strukturze. Unikajmy potłuczonych, bo nie bez powodu mówi się, że jedno zgniłe jabłko psuje pozostałe. Uwalnia ono bardzo dużą ilość etylenu, wpływając na kondycję pozostałych i zmniejszając czas ich przydatności do spożycia. Owoce te należy  umieścić w suchym, przewiewnym miejscu, w temperaturze pokojowej, ze stałym dostępem powietrza. Prawidłowo przechowywane jabłka nadają się do spożycia nawet do trzech tygodni od zakupu.

Można je jeść w każdej postaci: soków, przecierów,  owoców  świeżych, gotowanych, pieczonych lub z kompotu. Wszystkie są wartościowe i pyszne. Należy jednak pamiętać, że w nasionach ukrytych w jabłku znajduje się cyjanek, który jest silną trucizną. Powinno się więc unikać zjadania dużej liczby pestek, ponieważ może to być niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Z diety bogatej w jabłka wynika cały wachlarz korzyści zdrowotnych, takich jak mniejsze ryzyko udaru, raka i chorób serca, piękny, zdrowy wygląd skóry, lepszy metabolizm, utrata zbyt dużej masy ciała czy poprawa czynności płuc. Do wyboru mamy mnóstwo odmian: od delikatnych papierówek po twarde ligole czy pochodzące z importu zielone jabłuszka „Granny Smith”, kwaśne lub słodkie, chrupiące i soczyste – każdy znajdzie coś dla siebie. Warto więc sięgać po nie jak najczęściej!

Źródła:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/10-health-benefits-of-apples#section2.
  2. http://www.fruitsinfo.com/apples.php.
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/267290.php.

Zdjęcie: https://picjumbo.com/apples-on-farmers-market/

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)