Co jeszcze chciałbyś wiedzieć na temat
nietolerancji pokarmowych IgG-zależnych?
Zaproponuj swój temat
Dziękujemy za Twoją propozycję!
Dołącz do nas i bądź zawsze na bieżąco

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Masło – właściwości

Początki masła sięgają czasów, kiedy nasi przodkowie zaczęli oswajać zwierzęta. Pierwszą wzmiankę o nim odnaleźć można na liczącej 4500 lat wapiennej tabliczce, obrazującej jego wyrób. W Indiach masło klarowane, tzw. ghee, uważane jest za symbol czystości, godny ofiarowania bogom w religijnych ceremoniach. W kuchni europejskiej masła używa się na co dzień – do kanapek, smażenia i pieczenia. I nic w tym dziwnego, gdyż nie tylko jest smaczne, ale także nie szkodzi naszemu zdrowiu, wręcz przeciwnie – poprawia jego stan!

Prawdziwe masło, które pozyskuje się ze śmietany, jest tym zdrowsze, im więcej tłuszczu zawiera. Co ciekawe, można wykonać je samemu, nawet jeśli nie mamy dostępu do wiejskiej śmietany.

Masło jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, tj. A, D, E i K. Witamina A wpływa na zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, ponadto odpowiada za prawidłowe widzenie i funkcjonowanie układu hormonalnego. Witamina D zapobiega osteoporozie i wspomaga działanie systemu immunologicznego. Witamina młodości, czyli witamina E, również wspomaga wzrok, a także układ krążenia. Masło dostarcza wielu minerałów, takich jak mangan, cynk, chrom, miedź czy selen, które zwalczają wolne rodniki.

Kwasy tłuszczowe zawarte w maśle wspierają funkcjonowanie układu odpornościowego, poprawiają metabolizm i pomagają zwalczać szkodliwe drobnoustroje w przewodzie pokarmowym. Kwas arachidonowy wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu, zdrowy wygląd skóry i równowagę prostaglandyn. Kwas linolowy (CLA) hamuje wzrost i namnażanie komórek nowotworowych, a także wspomaga pracę mięśni. Specjalne kwasy tłuszczowe, zwane sfingolipidami, chronią przewód pokarmowy przed infekcjami, szczególnie u dzieci i osób starszych. Masło zapewnia idealną równowagę kwasów omega-3 i omega-6 w organizmie. Warto zaznaczyć, że mimo pojawiających się negatywnych opinii na cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu każdego z nas. Średnio- i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe sprawiają, że masło to jedyny lekkostrawny tłuszcz.

Należy pamiętać, że masło jest znacznie zdrowsze od margaryny! Margaryna  – mieszanka tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego – zawiera także wiele szkodliwych dla zdrowia dodatków, takich jak barwniki, tłuszcze nienasycone w formie trans, emulgatory, syntetyczne aromaty itd. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że producenci masła nie zawsze oferują produkt najwyższej jakości. „Masło” to nazwa zarezerwowana dla wyrobu zawierającego wyłącznie tłuszcz mleczny. Według Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej nr 1234/2007:

Biorąc pod uwagę korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu oraz wyjątkowy smak masła, nie warto z niego rezygnować.

Źródło:

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/12/07/why-is-butter-better.aspx

https://bodyecology.com/articles/benefits_of_real_butter.php

 

Zdjęcia:

https://www.flickr.com/photos/25904307@N08/6136557676/

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)