Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Ryż – właściwości

Biały, brązowy, jaśminowy, długo- i krótkoziarnisty – mowa o ryżu. Najbardziej kojarzy się z Azją, gdzie stanowi główny składnik niemal każdego posiłku, ale od dawna gości także w kuchniach innych części świata i stanowi ważny element jadłospisu ponad połowy całej ludności. W Polsce wykorzystujemy go do przyrządzania gołąbków, risotta, jako dodatek do obiadu bądź podstawę do sushi. Szczególne miejsce zajmuje w diecie sportowców, która w dużej mierze opiera się właśnie na ryżu.

Istnieje ok. 150 tysięcy odmian ryżu! Stosuje się podział m.in. ze względu na kolor, długość ziaren, smak czy kleistość. Warto więc próbować różnych jego odmian i na nowo docenić walory smakowe tego cudownego zboża!

Jedną z najważniejszych cech ryżu jest fakt, że stanowi on swego rodzaju bombę energetyczną. Dzieje się tak dzięki bardzo dużej zawartości węglowodanów, które po spożyciu stanowią paliwo dla organizmu. Witaminy, minerały i składniki organiczne, pochodzące z ryżu, wspomagają aktywność metaboliczną wszystkich narządów, co dodatkowo zwiększa poziom energii.

Spożywanie ryżu jest niezwykle korzystne dla zdrowia, ponieważ nie zawiera on nasyconych tłuszczów oraz sodu, przez co wspomaga walkę z otyłością. Stanowi integralną część zbilansowanej diety. Niska zawartość sodu oznacza, że jest on odpowiedni także dla osób cierpiących na nadciśnienie. Ryż jest bogaty w błonnik, który poprawia perystaltykę jelit, regulując częstość wypróżnień i zapobiegając kumulowaniu toksyn, a więc również rozwojowi raka jelita grubego. Zawartość naturalnych przeciwutleniaczy, takich jak witamina A i C, oraz związków fenolowych i flawonoidowych nadaje ryżowi właściwości przeciwnowotworowe. Przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki, które powstają w organizmie podczas różnych procesów metabolicznych. Mają one zdolność do uszkadzania komórek i inicjowania procesu nowotworzenia. Ryż jest doskonałym źródłem witamin i minerałów, takich jak niacyna, witamina D, żelazo, tiamina, ryboflawina i wapń, które są podstawą metabolizmu, prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego i tkanek.

Pacjenci chorujący na cukrzycę powinni spożywać ryż brązowy zamiast białego − ze względu na jego niski indeks glikemiczny. Porządna porcja brązowego ryżu zapewnia prawie 100% dziennego zapotrzebowania na mangan, który wspomaga produkcję energii z węglowodanów i białek. Produkt ten ma także korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego oraz wytwarzanie hormonów płciowych.

Warto dodać, że ryż jest produktem bezglutenowym, co oznacza, że bez obaw może być spożywany przez osoby cierpiące na celiakię oraz nieceliakalną wrażliwość na gluten.

Źródła:

https://www.organicfacts.net/health-benefits/cereal/health-benefits-of-rice.html

https://www.livestrong.com/article/411425-how-is-white-rice-healthy-for-our-body/

 

Zdjęcia:

https://www.flickr.com/photos/125733347@N06/15431910476/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)