Chcesz wiedzieć więcej na temat nietolerancji pokarmowych?
MAMY COŚ DLA CIEBIE!
Kurs internetowy „Nietolerancje pokarmowe – diagnostyka i prowadzenie pacjenta”

Dołącz do grona kursantów i otrzymaj ZA DARMO e-booka pt.: „Nietolerancje pokarmowe IgG-zależne. By żywność przestała być „trucizną”, a zaczęła być lekarstwem”.

Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Siemię lniane – właściwości

Siemię lniane jest od wieków stosowane w przypadku podrażnienia układu pokarmowego, gardła czy tchawicy. Jego dobroczynnych właściwości był świadomy nawet Karol Wielki, który w trosce o zdrowie swoich poddanych kazał im jeść siemię lniane.  Dlaczego te małe nasionka są takie wartościowe?

Siemię lniane zawiera kwasy omega-3. Wspomagają one układ sercowo-naczyniowy, działając przeciwzapalnie i regulując rytm bicia serca. Prawdopodobnie spożycie siemienia lnianego powoduje spadek ciśnienia krwi oraz zapobiega tworzeniu się agregatów z płytek krwi, dzięki czemu ograniczone zostaje ryzyko wystąpienia zawału serca. Kwasy omega-3 są naturalnym antyoksydantem, hamują wzrost komórek nowotworowych i zapobiegają ich dalszemu rozwojowi. Sprzyjają również obniżeniu poziomu cholesterolu, dodatkowo zapobiegając innym chorobom serca, miażdżycy, otyłości i cukrzycy. Kwas alfa-linolenowy (ALA) oraz lignany lniane zmniejszają toczący się w organizmie proces zapalny, wspomagając funkcjonowanie układu odpornościowego. Lignany mają właściwości antyangiogenne, co oznacza, że blokują możliwość powstawania naczyń krwionośnych w komórkach nowotworowych, bez których komórki te nie mogą przetrwać. Badania wykazały, że spożywanie siemienia lnianego znacznie ogranicza ryzyko wystąpienia i rozwoju raka prostaty oraz nowotworu piersi.

Nasiona lnu są doskonałym źródłem błonnika i nie zawierają przy tym glutenu. Błonnik poprawia perystaltykę jelit poprzez zwiększanie zawartości wody w kale, reguluje więc cykl wypróżnień. Czynnik ten zapobiega również wystąpieniu raka jelita grubego, zaparciom i spowolnieniu wchłaniania cukru do krwi.

Siemię lniane zalecane jest w chorobach jelit, szczególnie w leczeniu zespołu jelita drażliwego (IBS). Poprawia stan mikroflory jelit i powoduje efektywniejsze wchłanianie składników odżywczych. Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania nasion lnu to także poprawa funkcjonowania przewodu pokarmowego, ograniczenie wzdęć, łagodzenie uciążliwych objawów menopauzy, poprawa wrażliwości na insulinę i kontrola poziomu glukozy we krwi.

Kolejną cechą omawianego przez nas produktu jest bogactwo mikro- i makroskładników oraz witamin, a wśród nich np.:

Zaleca się spożywanie naparu z siemienia lnianego w przypadku suchości i drapania w gardle, a także chrypki. Łyżkę nasion należy zalać szklanką wrzątku, przestudzić, odcedzić i płukać gardło lub pić. Działa to nawilżająco na struny głosowe oraz nabłonek gardła, dzięki czemu łagodzi nieprzyjemne dolegliwości.

Niezastąpione siemię lniane

Powinniśmy zacząć spożywanie siemienia lnianego od małych dawek, np. 1 łyżki stołowej, żeby przyzwyczaić układ pokarmowy. Nasiona te zalewamy gorącą wodą i czekamy aż spęcznieją. Można je spożywać jako dodatek do muesli i pieczywa. Niektórzy także mielą ziarna i dosypują właściwie do wszystkiego, jako dodatek witaminowy. Powstający żel z siemienia lnianego jest także używany w kosmetologii, jako świetną maskę na włosy.

 

Źródła:

https://www.webmd.com/diet/features/benefits-of-flaxseed#2

https://www.medicalnewstoday.com/articles/263405.php

 

Zdjęcia:

https://pixabay.com/pl/siemi%C4%99-lniane-nasion-je%C5%9B%C4%87-zdrowy-1274944/

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)