Zaznacz stronę

Sprawdź, gdzie zrobisz badanie

Wołowina – właściwości

Wołowina została okryta złą sławą z powodu choroby prionowej nazywanej powszechnie chorobą szalonych krów (BSE – ang. bovine spongiform encephalopathy). Wszelkie poradniki żywieniowe także biją na alarm, by zmniejszyć spożycie czerwonego mięsa. Mało kto pamięta, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO – ang. World Health Organisation) namawia do ograniczenia spożycia przetworzonych wyrobów mięsnych. Konsumpcja mięsa wołowego w Polsce jest na dość niskim poziomie, pewnie z powodu ceny, zbyt długiego czasu przygotowania w porównaniu z drobiem i wieprzowiną, a także z powodu wspomnianej złej sławy. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście powinniśmy unikać tych przysmaków? Zdecydowanie nie! Całe szczęście, że trwa moda na klasyczne burgery, dzięki czemu wiele osób przekonuje się do wołowiny, która dostarczy nam dobrej jakości białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, zazwyczaj niekojarzących się z produktami odzwierzęcymi, a także żelaza o wysokiej biodostępności.

Wołowina to bogactwo białka

Wołowina zawiera białko na poziomie ok. 20–25% zawartości o bardzo korzystnym składzie aminokwasowym (tzw. aminokwasy ograniczające), a także znaczną ilość kolagenu, co wpływa na strukturę i kruchość mięsa. Kolagen jest m.in. niezbędny do utrzymania prawidłowego funkcjonowania stawów oraz odpowiada za stan włosów, skóry i paznokci.

Zadziwiać może zawartość tłuszczu, ponieważ nie przekracza ona 5%. Zależy ona od rasy, wieku, płci, masy i sposobu odżywiania zwierzęcia, a także od rodzaju użytego mięsa i od samej obróbki termicznej, o czym często zapominamy. Mięso wołowe to bogate źródło kwasu linolowego (CLA – ang. conjugated linoleic acid), który, jak na ironię, pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej i chroni mięśnie. Nie sposób tutaj nie wspomnieć o L-karnitynie, która podnosi wytrzymałość organizmu i zapewnia regenerację po wysiłku fizycznym.

Wołowina jest też bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B, takich jak B1, B6 oraz B12, a także selenu, o którym rzadko się wspomina, a jest on odpowiedzialny za szereg istotnych procesów w organizmie. Jest on silnym antyoksydantem oraz jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania systemu odpornościowego. Mięso wołowe zawiera znaczące ilości cynku i fosforu.

Wołowina – przeznaczenie

Pamiętajmy, że różne części tuszy wołowej mają inne kulinarne przeznaczenie, jednak generalnie mięso to nadaje się do wszelkich działań w kuchni – smażenia, pieczenia, przygotowywania aromatycznych wywarów, a wątróbka wołowa należy do tzw. superfoods, czyli żywności o najwyższej wartości odżywczej w stosunku do masy. Do najbardziej szlachetnych zaliczymy polędwicę, rozbratel, rostbef i antrykot – doskonałe na steki lub pieczenie. Pręgę, szponder, łatę i mostek użyjemy przede wszystkim do przygotowania rosołu, a na zrazy wybierzemy świeży kawałek ligawy, łopatkę lub górną część udźca.

 

źródło ryciny: http://www.warsawmeats.com.pl/nasze-produkty/wolowina/

Zapisz się na newsletter
Chcesz wiedzieć więcej o testach na nietolerancje pokarmowe?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.
*Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Dziękuję za zgłoszenie
i do usłyszenia wkrótce :)